توضيحات و اضافات
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
توضيحات
حضرت علي ؛ عدالت و دادخواهي !
در تواريخ شيعه ( خصوصآ” ) - « حضرت علي » به ” عدالت ” و ” دادخواهي ” معروف و مشهور است.
او كه از كشتن قانلان « ’عثمان » به اين بهانه كه : ” جندين كس را به خون يك تن نمي توان كشت ” خوداري كرده بود .
دربارهْ قاتلين دوست خود ( عبدالله بن ’حبٌاب ) چنان سختگيري و خشونتي بكار ’برد كه بي سابقه بود بطوري كه گفت :
” بخدا اگر همهْ مردم روي زمين به كشتن عبدالله اقرار كنند ؛ همه را از دم شمشير ميگذرانم و يك لحظه در اين كار درنگ نخواهم كرد ” --»(×)
--------------
---» (×) - نگاه كنيد به : الفصل في الملل و الاهواء و النحل - ابن حزم - ج 4 - ص 152 - 155
-------------
اسلام و مالكيت
اسلام ؛ محصول يك جريان اقتصادي - اجتماعي بود كه در مقايسهْ با نظام برده داري ؛ از نظر اقتصادي ’لزوما” روابط بهتري را در جريان توليد تبليغ ميكرد ؛
اما بهيچ وجه در صدد تغيير بنيادي در شكل مالكيت وسايل توليد نبود و حتا اقدام قاطعي در جهت لغو بردگي و برده داري بعمت نياورد.
بر اين اساس است كه قرآن ( بر خلاف شيوهْ برده داري ) به صاحبان برده توصيه ميكند كه بردگان خود را نكشند و با آنها به مهرباني رفتار كنند؛
و حتي’ با شرايطي ( مثل : مكاتبه ؛ مباشرت ؛ تدبير ) آنها را آزاد نمايند . --» ( سورهْ نساء - آيهْ 36 + سورهْ النور - آيهْ 33 + سورهْ البلد - آيهْ 12 - 13 )
« حضرت محمد » نيز ضمن سفارش به اشراف برده دار به آنها يادآور ميشد كه : ” همين گناه بس كه عذا را از بردهْ خود دريغ كنيد ” --»( نهج الفصاحه - ص 454 )
يادآوري ميكنيم كه : «« برده داري در طول حكومت هاي ا’موي و عباسي نيز در سراسر قلمرو اسلامي رواج و رونق داشت »» ؛
اين شيوه - البته - جنبي و ثانوي بود و شيوه مسلطٌ ؛ شيوهْ توليد فئودالي بوده است زيرا كه : « بردگان نقش عمده اي در ” توليد ” نداشتند
و بيشتر بعنوان غلام ؛ خدمتكار ؛ دربان و خواجه سرائي خدمت ميكردند » . --»(××)
-------------
---»(××) - نگاه كنبد به : رسوم دارالخلافه - ابوالحسن صابي - ص 19 + تجارب السلف - هندوشاه نخجواني - ص 189 - 198
-------------
در سال 256 هجري در نواحي بين النهرين و خوزستان روي داد كه در تاريخ بنام « قيام زنج » مشهور است. --»(×××)
------------
--»(×××) - براي آگاهي بيشتر نگاه كنيد به : حلاج - علي مير فطروس - ص 48 - 54
------------
--------------------------
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
بخش هاي قبلي را حتما” بخوانيد. تا فردا ؛ ”مزدك ”
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
حلاج ديگري را بر « دار » مي برند !
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home