توضيحات و اضافات
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
توضيحات
اشارات « حضرت محمد » در بارهْ اجاره ؛ مزارعه و اهميت زمين و زمينداري (!)
” قالت ا’حد’يهما يا ابٌت استاجره’ انٌ خير من استاجر’ت القوي’ الامين. ” ( يعني ) : يكي از آندو دختر ( صفورا ) گفت :
” اي پدر اين مرد را بخدمت خود « اجير » = « اسير » كن كه بهتر كسي كه به خدمت بايد برگزيد ؛
كسي استكه امين و توانا باشد . --» ( سورهْ قصص - آيهْ 26 )
” اءذا ا’ستاجر احد’كم’ اجيرا” فليعلمه’ ا’جرة’ ” ( يعني ) : هرگاه يكي از شما كسي را « اجير » ميكند ؛ مزدش را باو بگويد.
--» ( نهج الفصاحه - حضرت محمد - ص 67 )
” ... ا’عط الاجير حقه’ قبل ان ’يجفٌ عرقه’ ” ( يعني ) : مزد « اجير » را بپرداز قبل از آنكه عرقش خشك شود.--» ( نهج الفصاحه - 67 )
” من احيا مواتا” فهي له’ ” ( يعني ) : هركس زمين مرده ( باير )ي را آباد كند ؛ متعلق به اوست. --» ( نهج الفصاحه - ص 212 و 213 )
” تحٌفظوا من الارض فانها ا’مٌكم ” ( يعني ) : ’حرمت ( ارزش ) زمين را بداريد چرا كه زمين بمنزلهْ مادر شماست. --» ( نهج الفصاحه - ص 226 )
” و من احيا ارضا” ميته ثقه” بالله و ا’حتسابا” كان حٌقا” علي الله تعالي’ ا’ن ’يعينه’ و ا’ن ’يبارك له’ ” ( يعني ) :
هركس كه با اعتماد بخدا و به اميد ثواب ؛ زمين بايري را آباد كند بر خدا لازم است كه وي را ياري كند و او را بركت دهد. --» ( نهج القصاحه - ص 265 )
و همچنين « حضرت محمد » در مورد اراضي گفت : ” هركس زميني دارد بايد آنرا كشت كند و اگر زراعت نميكند ؛ به برادر مسلمانش ببخشد (!)
هركس زميني را سه سال متوالي بدون علت معطل نگاهدارد از او گرفته ميشود و بديگري واگذار ميگردد. --» (×)
-----------
--» (×) - مالكيت ؛ كار و سرمايه از ديدگاه اسلام - حبيب الله پايدار - ص 182 و 183
-----------
احاديثي كه شكل يا اشكالي از اجارهْ زمين را ممنوع ميكند ( مانند بعضي احاديث استنادي آقاي « پايدار » در - ص 183 - كتاب فوق )
هيچگاه اكيدا” « قصد ممنوعيت زمينداري بزرگ را ندارد » . اين ممنوعيتها به عنصر عدم اطميناني باز ميگردد
كه اغلب در اجارهْ زمين به ازاي سهم معيني از محصول ؛ مجود دارد زيرا كسي از پيش دقيقا” نمي داند كه محصول زمين چقدر خواهد بود ...
فقها بخوبي ميدانستند كه شخص « پيغمبر و جانشينان و ياران قابل احترام او ؛ خود ؛ زمين شان را به ازاي درآمد واگذار ميكردند.»--» (××)
---------
--» (××) - اسلام و سرمايه داري - ماكسيم رودنسون - ص 43
----------
عقايد اقتصادي « مزدك » و تاْثيرات آن در « پيغمبر »
شهر « حيره » در جنوب شرقي « نجف » كنوني واقع شده بود و پايتخت ملوك ( پادشاهان ) لخمي بود .
بازرگانان و ’تجٌار عرب بخاطر ارتباط و آشنائي با فرهنگ و تمدن ايراني ؛ واسطهْ انتقال افكار و عقايد ايرانيان به عربستان بودند.
بنظر ميرسد كه پيغمبر تاثيراتي از عقايد اقتصادي « مزدك » داشته است بطوريكه حديث بسيار معروف پيغمبر كه : ” الناس’ شر’كاء’ في ثلاث النار و الماء والكلاء ”
( يعني ) = ” مردم در آب و آتش و مرتع يكسان و شريك ميباشند. ” انطباق كاملي با اين گقتهْ شهرستاني دارد كه :
” « مزدك » مردم را در آب و آتش و چراگاه شريك دانست. ” --» ( شرح لمحه - شهيد ثاني - ج 2 - ص 285 + الملل و النحل - شهرستاني - ص 197 )
--------------------------
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
بخش هاي قبلي را حتما” بخوانيد. تا فردا ؛ ”مزدك ”
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
!حلاج ديگري را بر « دار » مي برند
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home