حملهْ اعراب به ايران - 3
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
حملهْ اعراب به ايران
در بسياري از شهرها و ولايات ايران ؛ هسته هاي مقاومت مردم در برابر اعراب ؛ بطرز وحشتناكي سركوب گرديد بطوريكه در سقوط « مدائن »
و مقاومت درخشان مردم در جنگ « جلولاء » اعراب مسلمان ؛ سفٌاكي و خشونت بسياري از خود نشان دادند آنچنانكه تمام مورخين از آن ؛
بنام «« واقعهْ هولناك جلولاء »» ياد كرده اند ؛
در اين جنگ صدهزار ( 000/100 ) تن از ايرانيان ’كشته شدند و مدت ها اجساد آنها روي زمين باقي مانده بود ...
و تعداد فراواني از زنان و كودكان ايراني به اسارت رفتند ... اين جنگ بدان جهت « جلولاء » ( = پوشانيده ) نام گرفت كه از بس كشته ؛
دشت و صحرا را پوشانده بود كه نمودار عظمت جنگ بود . --» (×)
-------------
--»(×) - تاريخ طبري - ترجمهْ پاينده و نشآت - 2 1829 و 371 + الكامل - ج 2 ص 340 +فتوح البلدان - ص 65 و 66
------------
در اين جنگ ؛ مسلمانان چنان غنائمي بدست آوردند كه مانند آن در هيچ واقعه اي نصيب آنان نگرديد. --» ( اخبار الطوال - ابوحنيفهْ دينوري - ص 141 )
در جنگ « نهاوند » نيز ايرانيان ؛ مقاومت بسيار و اعراب ؛ خشونت بسيار از خود نشان دادند ؛ بطوريكه « عروة بن زيد » ( شاعر عرب )
از جنگ « نهاوند » نيز بعنوان « پيكار هولناك » نام مي برد ...--» ( اخبارالطوال - دينوري - ص 152 و 151 )
مقدسي در بارهْ جنگ « نهاوند » مي نويسد : ” ... و دسته هاي ايراني كه گويند چهار صد هزار ( 000/400 ) نفر بودند ...
در آنجا بودند و بر شكيبائي و پايداري سوگند ياد كرده بودند ... و اعراب از ايشان ( ايرانيان ) چندان كشتند كه خدا داند ...
و از اموال و غنيمت ها ؛ چندان نصيب اعراب مسلمان گرديد كه در هيچ كتابي اندازهْ آن ذكر نشده است. --» ( تاريخ و آفرينش - ج 5 - ص 192 )
بنابراين : اگر بعضي از « اسلام شناسان » حملهْ اعراب به ايران را « بي هيچ مقاومت درخشاني در نهاوند و جلولاء » ... مي دانند --»(××)
--»(××) - دكتر علي شريعتي - بازگشت به خويش - ص 76
ناشي از عدم آگاهي آنها به تاريخ ايران است .
حكومت هاي نخستين اسلامي - كه در حوزهْ شبه جزيرهْ عربستان ابتداء با علم كردن شعار « لا اكراه في الدينٌ »
( يا ) : « برابري و برادري اسلامي » به جلب توده ها مي پرداختند ؛ در سرزمين هاي اشغالي ( از جمله در ايران )
از شيوه ها و سياست هاي خشني براي « مسلمان سازي ملت ها » استفاده كردند
قرآن دستور ميدهد : « با كساني كه به خدا ايمان ندارند و با كساني كه پيرو دين خويش اند ؛ حتا با آنانكه كتاب داشته اند ؛ پيكار كنيد
تا با حقارت و ذٌلت « جزيه » بپردازند. » --» ( سورهْ توبه - آيهْ 29 )
نمايندگان عرب نيز هنگام ملاقات با « يزدگرد سوم » به او يادآور شدند : « پيغمبر ؛ ما را وصيت كرد كه در جهان بگرديد ؛
هر كس اين دين ( اسلام ) را قبول كند -- { نعم و كرامة } -- و اگر قبول نكند با او حرب كنيد تا دين ما بپذيرد يا جزيت بدهد. » ---»(×××)
---»(×××) - تاريخ طبري - ترجمهْ بلعمي - ص 295
اشراف ايراني ؛ اسلام را قبول ميكنند
بقيهْ ماجرا را فردا دنبال خواهيم كرد ؛ بخش هاي قبلي را حتما” بخوانيد. تا فردا ؛ ”مزدك ”
_____________________
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
قتلهاي زنجيرهاي ، شكل بازداشتهاي زنجيرهاي را به خود گرفته است
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home