عليه ” خرافه پرستي مذهبي ” و ” زاهدان ريائي ”
ايران آرا
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
تاريخ ر’شد و گسترش اسلام و “ مسلمان سازي “ را نميتوان فهميد ؛ مگر آنكه: ابتدا خصلت “ خشن “ ؛ “ تند “ ؛ “ متجاوز “ و “ مهاجم “ آنرا بشناسيم .
. ««« آنچنان به ” ايران ” علاقمندم كه حتا تمامت ” بهشت ” را به يك وجب ” خاك ايران ” ؛ معاوضه نميكنم..... »»» ” عارف قزويني ”
گفتگو با « علي ميرقطروس » و « ديدگاه ها »ي او را دنبال ميكنيم :
بخش هاي قبلي اين گفتگو را حتمآ مطالعه بفرمائيد
شاعران و متفكران فراواني ؛
عليه ” خرافه پرستي مذهبي ” و ” زاهدان ريائي ” مبارزه ميكردند كه از ميان آنان ميتوان به شعرهاي ««« صائب تبريزي »»» اشاره كرد :
تا از اين بعد چه از پرده برآيد ؛ كامروز ....... ’دور پروازي عمامٌه و قطر شكم است
عكس خود را ديد در مي زاهد كوتاه بين ....... تهمت آلوده داماني به جام باده نيست
مبحث عشق است اي زاهد ؛ خموشي پيشه ’كن ! ... طول علم و مو شكافي ها ؛ به عرض ريش نيست
گر ؛ به عمامٌه كسي كوس فضيلت مي زد .......... ’گنبد ” مسجد شه ” ؛ از همه فاضل تر بود
حديث زاهد دم سرد ؛ بسته گوشت را ............. ترانهْ من آتش زبان ؛ چه مي داني ؟
در كعبه ؛ ز اسرار حقيقت خبري نيست .......... اين زمزمه از خانهْ خمار بلند است
مخور ” صائب ” فريب ’رهد از عمامٌهْ زاهد .... كه در ’گنبد ز بي مغزي صدا بسيار مي پيچد
نصيحت تو بجائي نمي رسد زاهد ! .......... تو و تلاوت قرآن ؛ من و دعاي قدح
شاعران و متفكران دورهْ « مشروطيٌت » - اساسآ - داراي سه وجه مشخصٌه بودند ؛
اوٌل : ارزشگزاري به ميراث مليٌ و توجٌه به تاريخ و تمدٌن ايران باستان ( ناسيوناليسم ).
دوٌم : مبارزهْ بي پروا عليه ” دين ” و ” خرافه پرستي ” . سوٌم : اعتقاد به جلب و جذب تمدن و پيشرفت هاي علمي ’اروپا.
اين هر سه ’مشخصٌه را در آثار « ميرزا فتحعلي آخوندزاده » ؛ « ميرزا آقا خان كرماني » ؛ « عشقي » و « عارف قزويني » مي توان يافت.
برگرفته از كتاب «« ديدگاه ها »» گفتگو با : ” علي ميرفطروس ” به همتٌ : بهروز رفيعي
فردا ادامهْ اين گفتگو را دنبال خواهيم كرد.با ما باشيد ؛
هميشك و خبرچين يادتان نرود.
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home