Thursday, December 12, 2002

غدير ’خم ؛ و علي (!)

ايران آرا



من ايرانيم آرمانم رهائي
از اين دين مردم فريب ريائي


««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»



تاريخ ر’شد و گسترش اسلام و “ مسلمان سازي “ را نميتوان فهميد ؛ مگر آنكه: ابتدا خصلت “ خشن “ ؛ “ تند “ ؛ “ متجاوز “ و “ مهاجم “ آنرا بشناسيم .


اسلام شناسي
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس

« غدير ’خم » و مسئلهْ جانشيني « علي »

چهارم : حضور شخصيت هاي مهمي مانند « ابوبكر » صديق (!) و « ’عمر » كه در حمايت از « محمد » و ايجاد حكومت اسلامي ؛ ...
نقش اساسي داشتند ؛ با توجه به تجربهْ سني و سياسي و نزديكي و فاميليٌت اين دو با « محمد » و نفوذ اجتماعي - سياسي ايشان در بين اعراب ؛
پيغمبر را عملا“ از انتخاب « علي جوان » به جانشيني خود ؛ برحذر ميداشت ؛ مصافا“ اينكه :
پيشوائي عرب كاملا“ ارثي نبوده بلكه بيشتر جنبهْ انتخابي داشت و قدمت سن در آن رعايت ميشد. »»» ( تاريخ طبري - ج 4 - ص 1318 )

پنجم : در مقايسه با ابوبكر و عمر ؛ علي جواني بود كه از سياست و خلافت ؛ آگاهي چنداني نداشت و فاقد محبوبيت اجتماعي و نفوذ سياسي لازم بود.

ششم : پيغمبر در بستر مرگ ؛ ابوبكر ( پدر زنش ) را به نيابت خود براي امامت نماز ؛ تعيين كرد و در حقيقت ؛
حق امامت را به ابوبكر واگذار كرد و اين ميرساند كه : اگر « علي » براستي به عنوان خليفهْ آيندهْ مسلمين و جانشين محمد انتخاب شده بود
پيغمبر او را به امامت نماز منصوب ميكرد نه ابوبكر را . »»»( نفوذ اجتماعي ابوبكر آنچنان بود كه حتا پيغمبر نيز گاهي پشت سر او نماز ميگذاشت. ---
--- نگاه كنيد به : اسلام شناسي - دكتر شريعتي - ص 445 + تاريخ طبري - ص 1323 - 1325 )

هفتم : دليل محكمي در دست نداريم كه خود « علي » در زمان حيات ابوبكر و ’عمر ادعا كرده باشد كه خلافت حق منست
و خوداري چهل روزهْ علي براي بيعت با ابوبكر بخاطر زنش ( فاطمه ) بود ---» ( تاريخ شيعه و فرقه هاي اسلام - ص 11 )
كه در مورد تصرف زمين هاي « فدك » با ابوبكر اختلاف داشت .

هشتم : _پس از بيعت علي با ابوبكر ؛ او ( ابوبكر ) سه روز پيلپي از مردم خواست كه اگر از بيعت خود ناراضي هستند
ميتوانند بيعت خود را با او بر هم بزنند ؛ علي در مسجد ؛ از جاي خود بلند شد و خطاب به ابوبكر گفت :
« ما بيعت خود را با تو فسخ نمي كنيم و اين كار را نخواهيم كرد ؛ زيرا رسول خدا ترا در كار دين و امامت بر ما ؛ در نماز مقدم داشت ؛
پس كيست كه بتواند ترا در ادارهْ امور دنياي ما باز دارد و واپس اندازد؟ --»» ( دفرق الشيعه - ص 42 + تاريخ طبري - ج 4 - ص 1336 )

بهر حال ؛ واقعهْ « سقيفه » و اختلاف بر سر خلافت و امامت ؛ اساسي ترين اختلاف آشكار بين نخستين پيشوايان اسلامي بود
و موجب شد كه بزودي مسلمانان به فرقه ها و دسته هاي متخاصم تقسيم شوند و .....
_____________________
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد

ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.

((( خبرچين)))
((( هميشك )))

0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:

Post a Comment

<< Home