حومت خلفاي راشدين
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
حكومت خلفاي راشدين
دوران توسعهْ تجاوزكارانهْ قلمرو اسلامي
ماجراي « سقيفه »
مرگ « محمد » پايان آن « اتحاد ’مقدس » بود كه تحت شعار « برابري و برادري اسلامي »
ثروتمندان و اشراف استثمارگر را با زحمتكشان فقير « پيوند » ميداد.
« سقيفهْ بني ساعده » - ( مكاني كه مسلمانان در زير « سقف » آن جمع شدند و به انتخاب خليفه پرداختند.)
در حقيقت جلوه گاه برتري هاي نژادي و قبيله اي و نمايشگاه تضادهاي طبقاتي بود .
در ماجراي « سقيفه » ( كه بلافاصله در اوٌلين روز مرگ پيغمبر و هنوز مراسم دفن و كفن او به انجام نرسيده بود آغاز شد ) ؛
از يكطرف : « ابوبكر » ؛ « ’عمر » و اكثر اشراف و ثروتمندان ؛ و از طرف ديگر : « علي » ( بعنوان پسر عمو و داماد و جانشين بلافصل محمد )
مبارزه و كشمكش هاي شديدي را براي تصاحب قدرت سياسي آغاز كردند. در اين ماجرا توده هاي زحمتكش و برده هاي رنجبر - كه :
«« بخاطر تبليغ ” برادري اسلامي ” دشمن طبقاتي خود را نمي شناختند و در حقيقت از نظر آگاهي طبقاتي ” خلع سلاح ” شده بودند ؛
نتوانستند نمايندهْ واقعي خود را براي حكومت انتخاب كنند و حتي’ « حضرت علي » كه در ايجاد حكومت مقتدر اسلامي ؛
جنگ ها كرده بود و نمايندهْ جناح اصلاح طلب حكومت اسلامي بود - از حكومت « كنار » گذاشته شده
و « ابوبكر » كه شخصيتي فرصت طلب و ثروتمند بود ؛ بنام جانشين پيغمبر و « خليفهْ اوٌل » به حكومت رسيد.(×)
ـــــــــــــــــــــــــــــ
(×) - براي آگاهي از ماجراي « سقيفه » نگاه كنيد به : تاريخ طبري - ج4 - ص 1336 و 1342 - 1354
ــــــــــــــــــــــــــ
بعداز واقعهْ « سقيفه » علي براي كسب مقام خلافت ( كه از نظر او « ابوبكر » آنرا غصب كرده بود ) تلاش هاي بسيار كرد ؛
او خطاب به انبوه مهاجران و مسلماناني كه از ياران و اصحاب نزديك پيغمبر بودند ؛ گفت : « اي مهاجران ! سلطنت محمد را بر عرب ؛
از خانوادهْ او خارج نكنيد و حق خاندان او را ضايع نسازيد ؛ بخدا سوگند كه من در امر خلافت از همهْ مردم حق بيشتري دارم
زيرا كه : ” ما « اهل بيت » پيغمبريم و قاريان قرآن و فقيهان دين و عالم به سنت رسول الله هستيم ” - ( تاريخ شيعه و فرقه هاي اسلام - ص 10 و 11 )
با اينحال تعداد مسلماناني كه از بيعت با « ابوبكر » خوداري كردند اقليت انگشت شماري بودند - ( شيعه در اسلام - ص 16 )
و آن عده كه راضي به خلافت « علي » و حاضر به بيعت با او شدند فقط 7 نفر يا 10 نفر بودند ! - ( فرق الشيعهْ نوبختي - ص 43 + تاريخ يعقوبي - ج 1 - ص 524 )
________________________
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home