اسلامشناسي « اشراف مكه »
ايران آرا
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
كسب غنائم : انگيزهْ اصلي جنگهاي اعراب
حكومت اسلامي ؛ با شركت فعٌال اشراف و بازرگانان جامعهْ عربستان تاْسيس شد و اين حكومت ميبايست ضرورتا“ نمايندةْ منافع سران مزبور ميباشد.
در نظر اشراف عربستان ؛ جنگ دائمي و كسب غنائم و تصرف اراضي و سرزمين هاي جديد و بدست آوردن اسيران برده ؛ از جمله فعاليت هاي توليدي بشمار ميرفت.
از « فتوح البلدان » چنين بر مي آيد كه « ابوبكر » در فرستادن لشگر به شام ؛ آنها را مخصوصا“ بوسيلهْ اميد دادن به غنائم ؛
تشويق كرد و از جملهْ « رستم » ( فرماندهْ سپاه ايران ) به « ’مغيرٌة بن شعبه » نيز چنين فهميده ميشود كه ’محرك تاخت و تاز اعراب ؛
ايمان مذهبي آنها نبوده_؛ بلكه انگيزهْ اصلي آنها بدست آوردن غنائم بوده است.- ( فتوح البلدان - بلاذري - ص 56 و 32 )
« بارتولد » و « فيليپ حتي’ » و ديگران نيز در تحقيقات خود نشان ميدهند كه فاتحان عرب ابتدا” به انگيزهْ مال و غنيمت ؛ جنگ ميكردند
و ” دين ” ؛ از نظر ايشان در واقع واجد اهميت اندك بوده است (××)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(××) - ( تركستان نامه - ج 1 - ص 406 + درسهائي دربارهْ اسلام - ص 120 و 298 + تاريخ عرب - ج 1 - ص 186 . 185 )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قرآن نيز در آيهْ هائي ؛ اهميت كسب غنائم در تحريك اعراب به جنگ را يادآور شده است. - ( سورهْ فتح - آيهْ 15 - 16 - 19 - 20 - 21 )
حرص و آز اعراب مسلمان براي بدست آوردن غنائم ؛ به اندازه اي بود كه در بعضي جنگ ها مانند ( بدر ) بر خلاف فرمان پيغمبر در كشتن اسيران ؛
آنها را با گرفتن غنائمي آزاد ميكردند. - ( سورهْ انفال - آيهْ 67 + تفسير شريف لاهيجي - ج 1 - ص 400 + تاريخ طبري - ج 3 - ص 1095 )
يكي از علل عمدهْ شكست مسلمانان در جنگ « ا’حد » ( سال 4 هجري ) اين بوده كه نگهبانان و پاسداران ارتفاعات ؛ به طمع غنائم ؛ سنگرهاي خود را ترك كرده
و به جمع آوري غنائم پرداختند. - ( سورهْ آل عمران - آيهْ 152 + تفسير لاهيجي - ج 1 - ص 400 + تاريخ طبري - ج 3 - ص 1095 )
در جنگ « جبل الرمات » نيز بر خلاف دستور پيغمبر ؛ لشگريان براي كسب غنائم از جاي خويش حركت كردند و باعث شكست مسلمين گرديدند.
اهميت كسب غنائم در جنگ اعراب آنچنان بود كه در بعضي از جنگ ها مانند ( ’حنين ) لشكريان عرب بدون هيچ احترام و ملاحضه اي در برابر پيغمبر مي ايستادند
و براي چگونگي تقسيم غنائم با « محمد » مجادله ميكردند ! - ( نگاه كنيد به : تاريخ طبري - ج 3 - ص 1214 و 1216 )
بنابراين : بر خلاف عقيدهْ مورخ و فيلسوف بزرگ عرب - ابن خلدون - ( مقدمهْ - ج 1 - ص 301 ) - و نيز بر خلاف نظر آناني كه اسلام را
اساسا” يك نهضت ديني مي دانند و به عوامل اقتصادي اعتنائي ندارند - ( دين و جامعه - حميد عنايت - ص 73 + اسلام در ايران - ص 476 - محمد رضا حكيمي )
ايجاد حكومت مقتدر اسلامي را نه در شور و حرارت ديني اعراب ؛ بلكه تشكيل حكومت مقتدر اسلامي را بايد در شكل بندي نظام اقتصادي و اجتماعي
جامعه عربستان و در چگونگي بهره برداري حضرت محمد و جانشينانش از نيروهاي مادي و معنوي آن جامعه جستجو كرد.
_____________________
««« بابك دوستدار »»»
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home