اسلام و ظهور پيغمبران جديد
قتلهاي زنجيرهاي ، شكل بازداشتهاي زنجيرهاي را به خود گرفته است.
از اين دين مردم فريب ريائي
««« ملتي كه تاريخ خود را نشناسد ؛ ناچار است آنرا تكرار كند. »»»
زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام
علي ميرفطروس
برگشتن توده ها از اسلام و ظهور پيغمبران جديد
اسلام بخاطر ماهيت و سرشت طبقاتي خود ؛ نمي توانست حامل آزادي ها و برابري هاي حقيقي ( اقتصادي - اجتماعي ) باشد ؛
آزادي ها و برابري هائي كه اسلام بر آن ها تاكيد ميكرد ؛ تنها آزادي ها و برابري هاي اخلاقي بودند.
وقتي مكه بدست « محمد » افتاد ؛ پيغمبر ضمن يادآوري حكومت هاي فرعوني و استبدادي گذشته ؛ به مسلمانان بشارت داد :
همچنانكه دوران استبداد و حكومت خودسرانهْ اشراف سپري شده است ؛ دوران بردگي و ستم توده هاي رنجبر هم -
-- كه اينك با اميد و انتظار فراوان بدور پيغمبر جمع شده اند - تمام گشته و از اين پس ؛ حكومت ؛ حكومت توده هاي زحمتكش و محروم ميباشد :
« و ’نريد’ انٌ نمن علي الذيٌن استصعفوا في الارض و نجعلهم’ الوارثين » --» ( سورهْ قصص - آيهْ 3 - 4 و 5 )
اما ؛ تحكيم موقعيت ها و امتيازات اشراف و تشديد استثمار و ادامهْ بردگي و ستم ؛ خيلي زود به خلق هاي مسلمان نشان داد كه :
” پيشگوئي ها و وعده هاي پيغمبر خدا تا چه اندازه درست و واقعي بوده است ! ”
شكست اسلام در برقراري يك جامعهْ آزاد ؛ تحكيم هر چه بيشتر اشرافيت ؛ ادامهْ بردگي ؛ ستم و استثمار ؛
انعكاس واقعي و عيني خود را در « ارتداد » قبايل ؛ و برگشتن توده هاي مسلمان از دين اسلام يافت :
« مجالدبن سعيد » گويد : ... ’كفر سر برداشت و آشوب شد و هر يك از قبايل - بجز « ثقيف » و « قريش » ( اشراف عربستان ) همگي يا بعضي شان از دين برگشتند .
« عروة بن ز’بير » گويد : ... وقتي پيغمبر درگذشت ؛ هر يك از قبايل همگي و يا بعضي شان از دين برگشتند. --» ( تاريخ طبري - ج 4 - ص 1369 )
مردم غطفان و بعضي ديگر از دين اسلام برگشتند و با « طليحه » بيعت كردند . جمعي از « بني سليم » نيز از دين بركشته ؛
و « بيشتر مردم ؛ در همه جا چنين بودند. --» ( ناسخ التواريخ - ج 8 - ص 85 + كامل - ابن اثير - ج 2 - ص 37 )
_____________________
« بابك دوستدار »
ادامهْ مباحث كتاب « اسلام شناسي » و زمينه هاي اقتصادي - اجتماعي پيدايش اسلام را فردا دنبال خواهيم كرد . با ما باشيد
ما - اينك - بيش از هر زمان ديگر نيازمند به شهامت و شجاعت اخلاقي هستيم تا حقيقت را ( همهْ حقيقت را ) ابراز كنيم و آنچه را كه تا حالا ( بدلايل مذهبي يا سياسي ) مدفون بوده از دل تاريخ مان استخراج كنيم.
((( هميشك )))
0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:
Post a Comment
<< Home