Saturday, August 28, 2010


دوستان مصدق/یاران خمینی


نـادره افشـاری


«از درون جبهه-ی ملی، نهضت آزادی بوجود آمد كه هم وارث مقاومت ملی بود و هم ...»
در مرامنامه-ی نهضت آزادی آمده است که به حكم مبادی عالیه-ی دین مبین اسلام و قوانین اسلامی ایران اعلامیه-ی جهانی حقوق بشر و منشور ملل متحد، نهضت آزادی ایران، برای تعقیب هدف-های مشروحه-ی زیر فعالیت خود را آغاز می‌كند.


«يـاران "مصـدق"، يـاوران "خمينـی "!»

بازرگان در سخنرانی اولیه-ی خود در مراسم تاسیس نهضت آزادی تصریح كرد که [ما] «اولا مسلمانیم، و دین را از سیاست جدا نمی‌دانیم؛ ثانیاً ایرانی هستیم، ولی ایراندوستی و ملی بودن ما ملازم با تبعیض نژادی نیست؛ ثالثاً تابع قانون اساسی مشروطه هستیم؛ رابعاً
مصدقی هستیم، و "مصدق" را از افتخارات ایران و شرق می‌دانیم»

بررسی تاریخ و به ویژه تاریخ معاصر ایران [اگر در راستای منافع حزبی و جزمیت-های فرقه-ای/ گروهی نباشد] به دستاورد-هایی راه می برد که کمترینش یافتن گره-های کور فلاکت تاریخی-مان در گرداب تاریخ-نگاری-های دروغین اسلامیستی/کمونیستی است.
شما هیچگاه با این پرسش روبرو بوده-اید که چرا بسیاری از دوستان و دوستداران دکتر(؟) محمد مصدق، نخست وزیر فقید ایران، در دو سر فصل اساسی تاریخ معاصرمان، در کنار ارتجاعی-ترین و عقب مانده-ترین پدیده-ی انسان-ستیز و زن-ستیز برآمده از اعماق تاریخ ایستادند و از این پدیده-ی «ضد ملی» پشتیبانی کردند؛ دست کم در جریان بلوای 15 خرداد 1342 خمینی و افتضاح [اشغال] تاریخی سال 1357؟
ادامــــه[+]
* * * * *


يـاران "مصـدق"، يـاوران "خمينـی "!
*****


جبهه-ی ملی، نهضت آزادی
*****


«آخوند سید محمود طالقانی»
*****


«مهندس مهدی بازرگان - نخست وزیر دولت موقت»
*****


دکتر محمد مُکری - رهبر جبهه ملی اروپا

"مُکری" یکی از نیروهای ملی طرفدار مصدق به حساب می آمد و در پاریس و تهران مشاور امام خمینی و اولین سفیر ایران در شوروی بعد از انقلاب بود.
*****


دكتر یدالله سحابی - وزیر مشاور در طرح-های انقلاب دولت موقت

"يدالله سحابی"، در بلژيک دکترای زمين شناسی گرفت و سپس به ايران بازگشت و فعاليتهای خود را از عضويت در انجمن اسلامی دانشگاه تهران آغاز کرد.
او در جريان جنبش ملی شدن صنعت نفت ايران، به عنوان يکی از ياران نزديک دکتر محمد مصدق مطرح بود.
او سپس به جرگه موسسان جبهه ملی ايران پيوست و به مبارزه با سياستهای حکومت شاهنشاهی ادامه داد.
در سال 1340 همراه با مهندس مهدی بازرگان تصميم به ايجاد يک گروه سياسی ديگر با ويژگي-های مذهبی بيشتر گرفت و بدين ترتيب نهضت آزادی ايران تشکيل شد.
*****


دكتر کریم سنجابی - رهبر جبهه ملی - وزیر امور خارجه دولت موقت

"کریم سنجابی"، رهبر جبهه ملی ایران پس از ملاقات با آیت‌ الله خمینی در پاریس، روز شنبه بیستم آبان ۱۳۵۷ به تهران بازگشت.
*****


داریوش فروهر - وزیر کار دولت موقت

"داریوش فروهر"، از یاران و هواداران مصدق که عقاید پان-ایرانیستی داشت، به رهبری حزب ملت ایران انتخاب شد، او از ۱۵ سالگی و پس از آشنایی با مصدق، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد، عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی دوم، همزمان با خروج شاه از ایران، در 26 دی-ماه 1357 برای ملاقات با خمینی عازم پاریس شد و ۱۶ روز بعد همراه خمینی به کشور بازگشت، در جریان انقلاب ۱۳۵۷ به صف حامیان روح‌الله خمینی پیوست.
*****


احمد صدر حاج سید جوادی - وزير دادگستری - دادستان تهران

"احمد صدر حاج سيدجوادی"، دکترای علوم سياسی-اش را از دانشگاه سوربن - فرانسه، يکی از مطرح ترين دانشگاه های جهان در حوزه علوم انسانی دريافت کرد. يکی از تدوين کنندگان پيش نويس قانون اساسی جمهوری اسلامی!!!
*****


ناصر میناچی - وزیر تبلیغات و جهانگردی [ارشاد] دولت موقت

"ناصر میناچی"، وزیر ارشاد دولت موقت
طراح اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی، تحصیلکرده رشته حقوق، یکی از بنیانگزاران حسینیه ارشاد و از یاران نزدیک محمد مصدق، دکتر شریعتی و مهندس بازرگان.
*****


دکتر عبدالکریم لاهیجی

"عبدالکریم لاهیجی"، فارغ التحصیل دکترای حقوق خصوصی، جزو هیأت چهار نفری حقوقدانان تهیه کننده نخستین طرح قانون اساسی جمهوری اسلامی بود، در فاصله سال های 1977-1971، لاهیجی با عفو بین الملل، جمعیت بین المللی حقوقدانان دموکرات، کمیسیون بین المللی حقوقدانان و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تماس و همکاری دائم داشت.
و علیه نظام پادشاهی تبلیغات گسترده-ای را برنامه-ریزی و به اجرا گذاشته بود.
*****


مهندس عزت الله سحابی - رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت موقت

"عزت الله سحابی"، رهبر شورای فعالان ملی مذهبی(؟) ایران، دانش-آموخته رشته-ی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، یکی از «مصدقی-های» دو آتيشه! عضو شورای انقلاب، نماینده مجلس اول شورای اسلامی، دبیر هیات اجرایی نهضت [ضـــد] آزادی ایران.
*****


دکتر کاظم سامی - وزیر بهداری دولت موقت

"کاظم سامی"، روان-پزشک، عضو جبهه-ی ملی و از هواداران محمد مصدق، رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته ‌شدنش در ۱۳۶۷ بود.
*****


مهندس عباس امیر انتظام - معاون نخست وزیر - سخن-گوی دولت موقت

"عباس امیر انتظام"، مهندس برق و ماشین از دانشگاه تهران، در سال ۱۳۲۷ ضمن تحصیل در دبیرستان دارالفنون جذب جنبش ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق شد. بعد از انقلاب به‌ عنوان سفیر ایران در سوئد و اسکاندیناوی به فعالیت پرداخت. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تأکید داشتند اسناد و مدارک زیادی دال بر ارتباط‌-های سری امیرانتظام با آمریکایی‌-ها در اختیار دارند.
*****


دکتر ابراهیم یـزدی - وزير امور خارجـه دولت موقت

"ابراهیم یـزدی"، دارو-ساز، دبیرکل نهضت آزادی ایران، عضو شورای انقلاب، با شروع نخست وزیری محمد مصدق او به سلک طرفداران رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت درآمد. عضو هیأت تحریریه و ناشر روزنامه «راه مصدق»
در سال ۱۳۳۹ و با فعال شدن دوباره جبهه ملی(دوم) به عضویت کمیته انتخابات این جبهه درآمد.
از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۴۴ به عنوان دبیر شورای مرکزی جبهه ملی ایران، شاخه آمریکا و عضو هیأت اجرایی و مسئول تشکیلات جبهه، عضو هیأت تحریریه مجله «اندیشه جبهه» ارگان جبهه ملی فعالیت می‌کند.
با تاسیس "نهضت آزادی ایران" در سال ۱۳۴۰ او به همراه مصطفی چمران، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده به تاسیس شاخه‌-های اروپا و آمریکای این نهضت مبادرت می‌ورزد و به عنوان رییس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در خارج از کشور انتخاب می‌شود.
او در هنگام اخراج خمینی از عراق و امتناع دولت کویت از پذیرش خمینی و هیات همراه، مأموریت راه-اندازی تشکیلات فعالیت خمینی در فرانسه توسط سازمان-های جاسوسی انگلیس و آمریکا به او داده می شود. یزدی پیشنهاد مهاجرت به فرانسه را به خمینی می‌دهد و با همکاری صادق قطب زاده خانه-‌ای در نوفل لوشاتو به این منظور در اختیارشان گذاشته می‌شود. او در این مدت از مشاورین ارشد خمینی بوده‌است.
*****


مهندس هاشم صباغیان - وزير کشور دولت موقت

"هاشم صباغیان"، از یاران مصدق، فعال در جبهه ملی دوم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، از اعضای فعال و موثر کميته استقبال از امام خمينی بود، در نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم تهران انتخاب شد.
*****


مسعـود رجوی - موسی خیابانی
رهبران مجاهدین خلق
*****


«ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهور اســلامی»

"ابوالحسن بنی‌صدر"، در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد، رهبری گروه کوچکی از دانشجویان مخالف رژیم شاه را به‌عهده داشت، نزدیکی بیشتری با جبهه ملی احساس می‌کرد، با ورود خمینی به پاریس، او جزء معدود کسانی بود که در فرودگاه به استقبال او آمد، در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ با پرواز ایرفرانس (که بنی صدر کرایه چارتر آنرا با چک بلامحل خودش پرداخته بود به کشور بازگشت. بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ خمینی که عهده دار کنترل کشور بود، پس از به کار گماردن دولت موقت، بنی صدر را ابتدا در ماه تیر ۵۸ به معاونت وزارت اقتصاد و دارایی و سپس درماه آبان به سمت وزیر منصوب کرد. بنی صدر همچنین مدتی به عضویت شورای انقلاب در آمد.
*****

يـاران "مصـدق"، يـاوران "خمينـی "!

زمانی که خمینی در پاریس اقامت داشت، دکتر حسن حبیبی را مامور تهیه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی کرد. حسن حبیبی نیز با مشورت و همکاری «ناصر كاتوزيان، عبدالكريم لاهيجی، جعفری لنگرودی، ابوالحسن بنی صدر و ناصر ميناچی» [همگی از یاران مصدق] طرح اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تهیه کردند.
پس از پیروزی انقلاب این طرح در شورای طرح-های انقلاب به رياست «دكتر يدالله سحابی و با مشارکت و همکاری حسن حبيبی، ناصر كاتوزيان، عبدالكريم لاهيجی، احمدصدرحاج سيدجوادی، ناصر میناچی، رضا زواره ای و سيدمحمد خامنه-ای» [همگی از یاران مصدق] متن کامل پیش نویس قانون اساسی در سال 1358 اصلاح و تکمیل شد.

ادامـــه دارد

Labels:

9 شـمـا چــه می گوئيـد؟:

At Tuesday, 23 November, 2010, Blogger kawe k نـوشتـه...

saltanat talaba shah parastan sazmana siasi ke khatm mishan be taj va takh mosadegh montazeri harki ke az ensaniat dafa mikone va haghe ensan defa mikone va hoghooge pashar defa mikoni ghahreman boode ast va mishe zende bad ghahremanan tarikhe iran

 
At Tuesday, 23 November, 2010, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

Marg o Nang Bar Tak Take An Namardan, Doshmane Iran o Irani, Nang Bar musadek mugol zadeh o khandanash, ke Iran Ra iran Kardand _ Javeed Shahhanshaheyah Iran - Marg Bar jomhoeyah islamy, Marg Bar islam Dar Iran.

 
At Tuesday, 16 August, 2011, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

نویسنده‌ی این وبلاگ یه آدم نفهم و بی‌سواده که از روی تعصب حرف میزنه! همین و بس! تعصب بر علیه اسلام! حرف‌های پوچ و بی مغز... انتظار نداریم درکش به مهدی بازرگان و دکتر شریعتی برسه...

 
At Tuesday, 16 August, 2011, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

چرا راجع به دکتر تقی ابتکار چیزی ننوشتند؟

 
At Tuesday, 16 August, 2011, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

moghrezane va ehsasi

 
At Monday, 05 December, 2011, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

oonghadar oghde too harfay charandet hast ke adam khandash migire !! motasefam baraye shoma botparastan tafavote shoma ba hamiye velayate (vaghih ) chist ?!

 
At Wednesday, 18 April, 2012, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

خیلی جالب بود
استفاده کردیم
ممنون

 
At Monday, 30 April, 2012, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

با این استدلال چرا از شعبان بی مخ ها وثابتی ها هم که از دوستان شاه بودند و تعداد آنها هم کم نیستند ستایش نمی کنید. اگر هم به فرض سخن شما منطقی باشد که نیست نامبردگان در صد بسیار کمی از پیروان مصدق بوده اند. شیادی خمینی را به حساب این ها نگذارید.حکومت ملایان نتیجه مستقیم حکومت سلطنتی استبدادی است وشگفت اینکه دو زن "اشرف و فرح " در به اوج رساندن استبداد شاه نقش اساسی داشتند.چرا به جای کوشش در بوجود آمدن دمکراسی در ایران دو گروه متضاد مجاهد و سلطنت طلب که وابستگی هر دو گروه به بیگانگان از روز روشن تر است ارٍ پدرشان را از مردم ایران طلب کارند و برای بوجد آوردن دیکتاتوری ار نوع دیگر أر صف انتظارند. خوشبختانه نوبت به این دو گروه نخواهد رسید زیرا در آینده ایران :ه چندان دور نیست دیکتاتوری جائی ندارد.

 
At Monday, 30 April, 2012, Anonymous Anonymous نـوشتـه...

be jaie fohsh va naseza biaeid tamrin democracy konim va ba dalil va mantegh , na ba ehsas, harf bezanim
zendeh bad iran va irani

 

Post a Comment

<< Home