Friday, August 17, 2007

دکتر محمّد مصدّق


دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست

علی میرفطروس



اشـاره:
«دکتر محمد مصدّق: آسیب شناسی یک شکست»، بخشی از کتابی است که بهمین نام بزودی منتشر خواهد شد. این مقاله - در واقع - بخشی از تأمّلات نویسنده در آسیب شناسی سیاسی - فرهنگی ما از انقلاب مشروطیّت تا انقلاب اسلامی 57 می باشد.
به نظر نویسنده، دکتر محمد مصدّق، پُل انتقال یا ارتباط تجربیّات تاریخی ملّت ما از انقلاب مشروطیّت به انقلاب اسلامی است، هم از این روست که پرداختن به عقاید و عملکردهای سیاسی دکتر مصدّق می تواند به ما - برای درک علل و عواملِ تاریخی شکست ما در استقرار آزادی و جامعهء مدنی - کمک و یاری نماید.
مفهوم «آسیب شناسی» - اساساً - ناظر بر ضعف ها و نارسائی ها و اشتباهات است، از این رو، نویسنده ضمن احترام عمیق به شخصیّت های ممتاز تاریخ معاصر ایران، در تحلیل خود، از مدح و ثناهای رایج سیاسی پرهیز کرده است.

در بیشتر تحقیقات موجود دربارهء سقوط دولت دکتر مصدّق، نام واقعی عملیات سازمان سیا، بطور ناقص AJAX ذکر شده و هدف اساسی این طرح را مخدوش ساخته اند. در حالیکه نام واقعی و کامل این طرح، TPAJAX می باشد. پیشوند «T P» اشارهء اختصاری به حزب توده (Tudeh Party) و AJAX نیز نام رایج یک مادهء پاک کنندهء خانگی بود. بدین ترتیب، هدف اساسی طرح: «پاکسازی ایران از حزب توده» بود!




Mossadegh_Mirfetros_28Mordad_shah_Iran Coup1953




شعبان جعفری در استخدام دولت مصدّق!

در رویدادهای مربوط به 28 مرداد 32، عموماً از شعبان جعفری - (معروف به «بی مُخ») - بعنوان «عامل اصلیِ بسیج اراذل و اوباش برای سرنگونی دولت مصدّق» یاد کرده اند، گذشته از توهین و تخفیفی که در این باور نسبت به دکتر مصدّق وجود دارد، پرسیدنی است: در حالیکه تمام نیروهای نظامی و انتظامی – با صدها تانک و توپ و تفنگ- تحت اختیار و فرمان دکتر مصدّق بودند، واقعاً «مشتی اراذل و اوباش» چگونه می توانستند یک دولت ملّی را سرنگون سازند؟ اینگونه «دلایل» نمونهء دیگری از فَرافکَنی های ملّی ما است برای گریز از قبول کمبودها و کاستی ها و اشتباهات ما ... واقعیت اینست که شعبان جعفری تا ظهر 28 مرداد در زندان بود و در واقع پس از سقوط مصدّق از زندان آزاد شد. از این گذشته، اسناد تاریخی نشان می دهند که شعبان جعفری در سال 1330 به استخدام دولت مصدّق درآمده بود و در آن دوره، در سرکوب و قلع و قمع مخالفان مصدّق، نقش اساسی داشته است بطوری که در واقعهء 14 آذر 1330 و کشته و مجروح شدن عده ای و حملهء شعبان جعفری و ایادی او به ادارات روزنامه های غیر توده ایِ مخالف مصدّق (از جمله: روزنامه های فرمان، داد، آتش، سیاسی و طلوع) و بازتاب گستردهء این واقعه در مجلس، جمال امامی در جلسهء 19 آذرِ مجلس، متن ابلاغ استخدام شعبان جعفری را که بر طبق دستور ریاست شهربانی کل کشور (تیمسار مزّینی، منصوب و منتخب دکتر مصدّق) از تاریخ 15 آبان 1330 با حقوق ماهی سه هزار ریال به استخدام شهربانی درآمده بود!!!



دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش نخست)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش دوّم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش سـّوم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش چهـارم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش پنجـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش ششــم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش هفتـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش هشتـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش نـُهــم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش دهـُـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش يـازدهـُـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش دوازدهـُـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش سيـزدهـُـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش چهـاردهـُـم)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش پـانزدهـُـم - 1)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش پـانزدهـُـم - 2)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش آخــر-1)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش آخــر-2)[+]

دکتر محمّد مصدّق؛ آسیب شناسی یک شکست _ (بخش پـايـانـی)[+]



!+!+!+!+!+!+!


مغـلـطــه يـک نقــد - عـلامــه مجلسی بهـرام مشيـری
روشنگــری يـک مغـلـطــه - بهـروز صوراسـرافيـل
ببينيــد و داوری کنيــد




Labels:

0 شـمـا چــه می گوئيـد؟:

Post a Comment

<< Home